Förbannade tiggare

2015




 
Idag steg jag upp 7 på morgonen och gjorde mig i ordning till bloggbrunchen som hölls i caféet Sweet Vasa i Vasa. Det var frukostflickorna som ordnade det och mera om det imorgon/övermorgon + bilder. Jag har shoppat två riktigt fluffiga fiberkuddar vid Jysk som kändes som dunkuddar för 15 € st idag och gått runt i Vasa och tittat med Alexander. 
 
Idag när jag gick från Sweet Vasa mot City market så kommer en utlänning i ca 40 års åldern med en bukett rosor och går rakt mot mig. Han kommer fram till mig och ger mig en ros och en kram. Först så blev jag förvånad, glad och jag kände mig smickrad på något sett. MEN sedan så drar han fram ett foto på en liten pojke och då börjar han berätta att pojken är hans bror som är invalid och bor i ett annat land och behöver hjälp. Han börjar då tigga om pengar och jag förstod inte riktigt vad han sa eftersom han talade finska och jag kan ju inte finska så bra. Jag försökte berätta att jag beklagar och inte har så mycket pengar att ge, men då tar han tillbaka rosen han gav mig och fortsätter tjata på mig om pengar. Jag blir tillsist tvungen att ge honom några cent. Han ber då om 2 € och jag visar att jag inte har det, men då börjar han peka på andra saker i min plånbok som bankkortet, jag tog några mer centar och gav honom men sedan drar jag fast min plånbok. Mannen lägger pengarna i fickan och utan att säga tack eller någonting så går han därifrån med mina pengar och rosen som han hade gett mig men tog tillbaka.
 
Vet ni hur arg jag blev? Jag trodde på hans skitsnack och även om det bara var ca 1 € som jag gav honom så blev jag ändå så förbannad över att jag trodde på honom, det var väldigt dålig stil det som han gjorde, FYDÅ. Jag lämnade att störa mig på dethär väldigt länge eftersom att det inte har hänt mig förut, jag visste ju att det fanns tiggare som behöver hjälp och de som bara luras för att få pengar. 
 
Jag trodde egentligen inte på honom men jag kunde inte säga nej när han tiggde så mycket som han gjorde. Har detta hänt någon av er eller vad skulle ni ha gjort?



Jennifer

http://nouw.com/jenniferlundberg

Jaagå stött på en tådde i höst! Vort riktit glad tå ja fick en ros åså börja an vis hande bildin å blabla.. Men som tur va gav ja it na pengar :|

Svar: Ojj, ja tuur he :o
Natalie Sundsten


Tina

Har råkat ut för samma sak, en utlänni g som gav mig en ros.Blev som du smickrad och trodde han gav den för att vara snäll tills han drog fram ett kort där det stod något i samma stil på finska så gav rosen tillbaka och gick vidare. Han tjatade inte om några penga dock. Har av flera hört som har råkat ut för samma sak både i Vasa å Jakobstad där dom faktiskt rent av aggresivt tigger pengar för en ros av folk och får dom inte mer än typ 2 euro blir de arga och låter inte folk gå iväg...Har inget emot utlänningar eller annat folk bara de uppför sig men det där är nog inte att uppföra sig...

Svar: Oj, det verkar vara fler än jag då :/. Nej jag har inte heller emot utlänningar men jag håller helt med dig om att de inte kan uppföra sig sådär :/.
Natalie Sundsten


Anonym

Jag råkade ut för samma sak i fredags på gågatan i jeppis. Reagerade på samma sätt som dej. Förvånad, glad och smickrad när han gav mig rosen. Men när han visade lappen om
sin "bror" så blev man bara besviken. Jag förstod ju vad han sa på finska men jag sade på svenska att jag inte pratar finska. Så han började prata engelska istället. Han bad om 2€ men jag svarade ärligt och sa att jag inte har några småpengar på mig. Då drog han rosen ur handen på mig och gick iväg.

Först när jag var påväg hem så började det snurra i huvudet på mig vad som hade hänt. Han hade råd att köpa rosor för att sedan sälja dem vidare, men kunde inte ge de pengar han tänkte köpa rosorna för åt sin bror istället?

Svar: EXAKT så tänkte jag också! Varför kunde han inte ge pengarna för rosorna till brodern? Dessutom gick jag till City market senare och då såg jag exakt dendär rosbuketten som såldes för 6,50 €!
Natalie Sundsten


Jenni

http://nouw.se/jenni

Jo jag vet. Det finns mycket av dem i vasa... just dom som ger en ros och sedan vill ha pengar för den :/ oftast är dom många på en gång som håller sig utanför citymarket-HS center

Svar: Hmm, jasså det finns många av dom :/ Låter ju inte så kul..
Natalie Sundsten


Ida

Det är kanske inte så vanligt i Vasa än, men det finns så många i Stockholm som lägger ut lappar på tåget eller ger någonting åt en. Det är ju synd om dem eftersom att de måste tigga, och det är snällt att ge pengar om man känner för det. Men vill man inte så måste de acceptera det, och blir de otrevliga så är det bara att säga ifrån och gå därifrån. Man vill ju inte vara otrevlig men ska ju inte behöva bli behandlad hur som helst heller. Jag brukar le snällt, säga nej tack, och gå vidare. :)

Svar: Jaa jo det är nog bäst att göra så. Men när jag stod där helt själv så kände jag mig så skyldig :/
Natalie Sundsten







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?