Mitt sömnproblem

2016



 
Ja hörni, dethär med sömnproblem. Vem har inte haft svårt att sova någon gång i sitt liv? Svaret är antagligen ingen. De flesta har haft svårt att somna p.g.a. att de har väntat på något spännande, varit med om något hemskt eller bråk, just faktorer som oro, stress, nervositet osv. är ju anledningen till varför vi har svårt att sova. Men då finns det människor som har svårt att sova varje natt och de har ingen aning om vad det kan bero på. 
 
Mitt liv är så bra som det kan bli nu,  2016 har verkligen varit det bästa året i mitt liv. Jag har flyttat till Vasa i en lägenhet med Zander, åkt på min första södernresa till Puerto Rico med Zander, börjat satsa mera på bloggen, fyllt 18, köpt bil osv. Haha egentligen hände allt detta i september. Så ja, varför skulle jag ha svårt att sova då? Jag tillhör den gruppen som inte vet vad det kan bero på, eller är det normalt att det tar 1,5 - 2 timmar innan man har somnat? Oavsett om jag går och lägger mig klockan 22 eller 01 på kvällen så tar det alltid så länge för mig att somna. Det är så irriterande eftersom jag inte är stressad, nervös eller orolig för någonting, allt är ju bra?
 
Jag kan inte sova för att mina tankar går på högvarv. Det känns som att jag har upp 10 olika flikar i mitt huvud och det består alltid av en låt, även om jag undviker musik på kvällen. Jag tänker på saker som har hänt när jag var 10 år, 15 år och vad som hänt under dagen. Det är så konstigt, för jag kan tänka på något som hur synd det var om dendär pojken som jag dissade på lågstadiediscot, jepp jag har ett klart minne för hur det gick till. Alltså hur svårt kan det vara att släppa en sån sak!? Det är bara så störande för jag kan inte släppa tankarna heller och det hjälper inte att tänka på mitt drömhus eller såna saker, min hjärna går på högvarv.
 
Jag vet att jag borde läsa en bok eller ta det riktigt lungt på kvällarna men det fungerar inte. Jag vet inte vad jag ska ta mig till eftersom Zander somnar på seriöst 5 minuter, sen får han ryckningar under 10 minuters tid som bara gör mig piggare, haha! Oj, vad kom jag mig in på nudå. Fast ja, han rycker med både armar och ben och det brukar sluta med att han råkar slå mig eller gör mig pigg, detta händer ju när jag sover i hans famn, vilket är varje natt. Nåja back to the topic. Han somnar supersnabbt och då känns det så meningslöst varje kväll eftersom jag vet att jag ligger där i någon timme och försöker både kämpa och slappna av. Ännu värre är det ju när Zander är borta, då går det inte alls. 
 
Min point är ju då ifall ni har några dundertips eller känner igen er? 



Henrietta

http://henriettas.fi

Jag vet ju inget om ämnet, men jag har själv haft lite samma problem om man har sett fram mot en massa saker så länge och sedan när de är över känns det som om ''livet inte har någon mening'', kan ju också vara därför du tänker på saker som har hänt superlänge sedan, för att du lever lite i dåtid? :D Tips är att googla andningsövningar eller lyssna på olika videos på youtube hur man ska somna, kan vara allt från olika ljud till just andningsövningar!

Svar: Aa just de, det kan ju faktiskt hända! Tack för tipsen, ska testa de! 😄
Natalie Sundsten


Carmela

http://carmelakarrs.blogg.se

För några år sedan hade jag samma problem som dig! I ca ett halvår tog det mellan 1-6 timmar innan jag somnade. Jag läste alla sömntips jag hittade men inget hjälpte. Till sist fick jag bara acceptera hela situationen. Direkt då jag kände att "nej, nu kan jag inte sova", gjorde jag helt enkelt något annat i någon timme. Läste en bok, kollade TV, drack en kopp te... Om jag bara låg kvar i sängen blev jag ännu mer stressad vilket förvärrade allt!

Mitt bästa tips är att inte tänka så mycket på problemet. Annars blir allt nojande en bidragande orsak till varför man inte somnar :/

Hoppas allt blir bättre!:)

Svar: Ahaa okej nå vilken tur att det blev bättre iallafall, ja man blir ju bara mer stressad om man fortfarande ligger i sängen efter någon timme och bara väntar på att få somna. Men ja, jag ska försöka sluta tänka på problemet, tack för tipset! Tack så mycket! <3
Natalie Sundsten







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?