Någon stal och använde min bild som ett tävlingsbidrag

2016



 Bilden jag pratar om.
 
Jag trodde faktiskt inte att jag skulle bry mig destu mera, men det gör jag. Det är så att min lillasyster velat delta i en tävling där den som bygger det finaste Marabouchokladhuset vinner priser varje vecka. Så hon tänkte delta med en bild från detta års chokladhus som hon själv fotat, men när hon tittade igenom olika bidrag från tävlingen så ser hon min bild från FÖRRA årets Marabouchokladhus som jag gjorde tillsammans med mamma och lillsyrran. Då fick det först mig att tänka ifall jag själv velat delta så kan jag ju inte det när någon använt min bild och ifall någon vinner med den bilden. Då blev jag väldigt frustrerad och nästan lite arg måste jag säga. Jag skickade genast åt arrangörerna av tävlingen hur det låg till, det var ju lätt att länka mitt blogginlägg från förra året där jag hade publicerat bilder med huset och text. Så får hoppas att de tar bort det tävlingsbidraget som använde min bild.

Vad ska jag nu göra? Är det dags att börja sätta vattenstämpel på bilderna så folk ser att bilden faktiskt tillör någon? Det tänker jag faktiskt inte börja med eftersom det kommer bli mycket jobbigare och hur lätt är det då inte att beskära bort copyright delen? Väldigt lätt. Jag vet att alla någon gång i sitt liv har använt någon annans bild i något skede, men jag skulle inte göra det i en tävling. Vem vet, kanske det är en liten tjej som googlat på Marabouchokladus och sett min bild och själv inte orkat göra ett chokladhus så on tog min bild för att det var lättare. Kanske hon var 10 år och då förstår jag henne. Men ifall det är någon i 15-års åldern så höjer jag nog på ögonbrynet, eftersom ungdomar borde veta bättre än barn. Nåja, jag bryr mig inte så mycket mera nu när jag fått sända ett mejl till dem, men jag hoppas verkligen att du som läser detta tänker efter. Det är ju så fel att ta andras bilder och låtsas som att det är ens egen, tänk bara efter innan ni plockar åt er googlebilder utan att se vems bilden är.
 
Är det någon annan som råkat ut för samma sak?



Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

http://familjeliv.se/blogg/domkallarmighannes

Men gud va sjukt vem vill ens vinna på det sättet

Svar: Ja det är en bra fråga.
Natalie Sundsten







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?