Därför ska du studera till närvårdare

2016



 
När jag gick sista året i högstadiet och det var dags att välja vidare utbildning så hade jag ingen aning alls, som många andra. Man borde inte få panik över att man inte vet sitt drömjobb eller vad man vill göra med livet, sånt tar man reda på längs vägen. Jag visste att jag gillade att skriva, så journalist var ett alternativ för mig då och då skulle jag ha sökt till medieassistent, men jag ville inte bo i en lägenhet då och det hade jag varit tvungen att göra eftersom skolan saknade internat. Men när jag hade varit en vecka på prao/pryat vid HVC så öppnade jag ögonen mera för vården och att söka till närvårdare blev ett alternativ.
Mina val blev tillslut 1.Närvårdare 2.Kosmetolog 3.Gymnasie.
 
Jag har aldrig varit intresserad av att jobba på dagis eller sjukhuset men det blev ett sista minuten val ändå. Inträdesprovet/urvalsprovet var inget alls att oroa sig över, det gick mest ut på att våga prata och inte vara så blyg. Jag är själv väldigt blyg men ändå gick det ur bra som helst. Jag slapp in till närvårdare i YA Vasa och flyttade in på internat. Jag hade sett fram emot att bo på internat och tänkte på allt roligt man får göra med sina kompisar och visst, man skaffar massor med nya kompisar. Men nu är det bara tråkigt att bo på internatet, så ha inte för höga förhoppningar ;). 
 
Våga lämna kompisarna. Det spelar ingen roll om du söker till en skola där du inte känner en endaste prick, du skaffar alltid nya vänner. Jag kände t.o.m. några av flickorna i min klass från förut, men jag umgås ändå mest med mina nya vänner Emma och Jenna från Vasa. Om du är nervös över att du inte ska lyckas bli bra vän med någon eller passa in i gänget så tycker jag att du ska ta och TÄNKA OM. Alla andra är precis lika nervösa och rädda som du kommer vara!
 
Jag går nu på andra året och nästa år splittras klassen eftersom alla får välja ett kompetensområde/inriktning. Det fanns att välja mellan akutvård, barn och unga, mentalhälsoarbete och missbrukarvård, sjukvård och omsorg, munhälsovård, handikappomsorg, äldreomsorg, rehabilitering, fotvård och kundbetjäning och informationshantering. Jag valde att studera mera inom barn och unga och som tur så ordnas det i Vasa nästa år, medan t.ex mentalhälsoarbete och missbrukarvård bara ordnas i Pedersöre. Det beror helt på hur många från Vasa, Närpes och Pedersöre som söker till en viss inriktning.
 
Längs min väg till närvårdare så har jag utvecklat stora saker som empati, självsäkerhet och mera socialitet. Jag njuter av att kunna hjälpa andra och kan nu sätta mig in i andras situationer lättare. Jag känner mig som en lyckad närvårdare när jag kan få ett dagisbarn att skratta eller en åldring att le. Att få en åldring att se meningen med livet eller att ett barn lär sig skriva är guld dagar som närvårdare, självförtroendet och självkänslan kommer att växa för alla tre. 
 
Om du väljer att studera till närvårdare så kommer du att få pröva jobba som dagistant, som en vårdare på ett åldringshem och inom hemservicen. 6 veckor per praktik och det är tre praktiker på två år. 
 
Till er som går ut högstadiet snart och inte vill börja på gymnasiet, eller till er som vill byta utbildning så vill jag bara säga att om du börjar studera till närvårdare så kommer du att lära dig bli en bättre människa och få massor med allmänbildning tills vidare i livet. Du lär dig att ta hand om dina framtida barn och du lär dig ta hand om dina föräldrar när de börjar bli gamla. MERA FOLK TILL NÄRVÅRDARYRKET, DE BEHÖVS ÖVERALLT! ♥
 
 
 
 



TIDSTJUVEN

http://tidstjuven.com/

Superbra inlägg! :) Jag håller med dig om att närvårdare är ett otroligt viktigt (!) yrke. Jag har själv sommarjobbat på hemservice i tre år, och jag trivdes riktigt bra där. :)

Svar: Tack tack! Ja absolut, jag har ännu några veckor kvar tills jag börjar på min hemservice praktik. :)
Natalie Sundsten


Hanna Karlsson

http://hannafialotta.blogg.se/

Närvårdare är ungefär samma sak som undersköterska?

Svar: Japp :)
Natalie Sundsten







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?