Min helg och framtidsplaner

2017



 
 
 
 
Trevlig helg alla läsare! Min restvecka har nu börjat och det betyder alltså att jag är ledig den kommande veckan och hittills har jag två arbetsskift inplanerat, men inget mer. Det betyder mera tid åt bloggen, woho! Jag känner att jag halkat efter lite grann så det ska jag ta tag i igen. Igår firade vi mamma på Tesses cafe med pizzabuffee och glass och idag har Zander åkt till Petalax så jag har lyxat till det med shopping och Subway mat. Så småningom börjat jag få upp allting i min sminkhörna så jag kan visa er den, trivs riktigt bra med hur det har blivit så längtar att få fota :)! 
 
Men hörni nu är jag faktiskt väldigt kluven på en sak. Jag kan säga så att jag hade färdiga planer på att börja studera till Estenom nu till hösten men intresset har bleknar bara mer för varje dag som går. Så att börja jobba har jag varit ganska säker på nu, att jag skulle ta ett mellanår och först sedan börja studerai någon högre utbildning. Men nu kan jag inte låta bli att vilja gå till Kosmetolog eftersom det har kommit på svenska hit till Vasa. Jag blir ju student till våren så jag borde få gå utbildningen på 2 år istället för 3, dessutom skulle jag få slippa kurser som jag redan tagit t.ex. första hjälpen och hygienpass?. Då kan jag ju ändå jobba vid sidan om så därför har jag så svårt att bestämma mig. Någon som kan ge lite tips eller åsikter om vad jag ska göra?



janina

http://yae.blogg.se

Jag tog två mellanår efter studenten, bästa jag någonsin gjort! Jobbade utomlands ett år och hemma ett år. Sedan började jag studera :) Älskade att ha mellanår för jag var så skoltrött, och därför blev det sist och slutligen ganska svårt att återgå till skolbänken :D På det sättet hade jag kanske velat börja studera direkt, när man fortfarande är "in it". Hursomhelst!

Jag tycker att du inte ska söka till estenomlinjen om den inte känns hundra procent rätt. Om du är mer intresserad av kosmetologutbildningen så tycker jag du ska söka in dit! Som du skriver så kan du jobba på sidan om studierna :) Dessutom så skriver du att du kan gå den på två år istället för tre, det är ju awesome! Då blir du klar fortare och så kan du jobba efter det - inom en bransch du är intresserad av! :D Sedan som utexaminerad kosmetolog kan du ju välja om du vill komplettera med estenomutbildningen, om du är intresserad av det då. Bara go with the flow och följ hjärtat, det blir ändå bra till slut! Kram

Svar: Tack för kommentaren! Känns kul att få lite längre text. Men intressant att få höra dina erfarenheter och att du tog mellanår för att jobba! :) estenomlinjen känns faktiskt inte riktit rätt så ditt råd ska jag följa och kommer troligtvis strunta i den linjen och köra på kosmetolog istället. Jag brinner verkligen för hudvård så destu mer jag läser om kosmetologlinjen så destu mer vill jag dit! :D jag tror att jag ska söka både jobb och till kosmetolog till hösten och får jag inget bra jobb så får det bli kosmetolog! Jättekul att få höra dina åsikter! Kram!
Natalie Sundsten


Vilken knepig situation.. det är extremt skönt med mellanår! Och kosmetolog & estenom liknar ju varandra lite.. men skulle jag välja mellan de två så skulle jag välja estenom eftersom det är högre utbildning och mera fokus på "skönhet" :) lycka till!

Svar: Jo har hört det så därför är jag så kluven :D. Jo det har alltid lutat mot estenom eftersom det är en högre utbildning men jag brinner för hudvård och styling är inte riktit min grej, så tror jag kommer slopa estenom :/. Tack så mycket för kommentaren! :)
Natalie Sundsten


Elina

Hej! Studerar du till närvårdare med kombiexamen? Jag går i nian och funderar på att söka till närvårdare men vet inte riktigt hur kombiexamen fungerar. Rekommenderar du det eller är det jätte svårt och missar man mycket i skolan? Tacksam för svar! Älskar din blogg!!

Svar: Hej, tack så mycket! Ja, jag har gått kombi. Nej du missar inget eftersom medan du har en kombiperiod/vecka så har de andra i klassen som inte valt kombi också matematik och sådana ämnen, det kallas kexämnen. Det är alltså en mycket lättare variant av kombi och man tar inte studenten med det. Jag tycker verkligen du ska satsa på att gå kombi, man träffar nya kompisar och om du inte haft några svårigheter tidigare så kommer du absolut att klara studenten. Jag var en sån som inte orkade lyssna på på kombitimmarna, klarade proven justochjust på tredje försöket men ändå klarade jag studenten hur bra som helst. Kombi är inte så svårt som alla säger, det var ett bra val jag gjorde att gå det. Nu vet jag inte vilken skola du tänker söka till men såhär var det i YA i Vasa iaf, lycka till med det valet du gör och ha en bra dag! Kram! 😊
Natalie Sundsten







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?