Skoltips

2015



(Google bild)
 
Använd kalander
Jag kan själv erkänna att jag är dålig på det, men alla studerande behöver en kalender. Jag är så dålig på dethär med kalender så min kalender är ett rutigt papper,haha. Du kan ju passa på att köpa en snygg kalender så att du inte tröttnar på den, annars går det också att skriva upp det i mobilen. En kalender behöver vi, annars missar vi lätt kommande prov, läxor, inlämningar och andra viktiga datum.
 
Anteckna 
Om det är någonting som ska ha ett pris för mina betyg så är det anteckningar. Jag är en sån person som brukar vara i en annan värld på lektionerna, haha min lärare sa det, så jag lyssnar inte så bra på. Jag glömmer väldigt lätt vad vi har gått igenom så tack vare att jag har gjort egna anteckningar av det som lkäraren berättar så har jag velat läsa det sedan till proven. Jag gillar inte att läsa långa spalter och jag är ganska bra på att förkorta dem och det är något jag har haft nytta av väldigt mycket. Jag lär mig dessutom mer när jag skriver eget, men det kan också vara olikt från person till person.
 
Lyssna på lektionerna
Det låter kanske självklart att man skall lyssna på lektionerna, men jag vet ju själv hur jobbigt det kan vara på alla långa genomgångar. Men om man hänger med ordentligt på lektionerna så behöver man inte läsa lika mycket hemma, så de är ju verkligen ett plus. Om man då samtidigt antecknar så blir det ju ännu bättre.
 
Läs i omgångar
Om man ska läsa inför ett prov och man har många sidor, så brukar jag göra så att jag delar upp sidorna och läser i omgångar. Sedan gör jag också så att jag läser samma sida/stycke två eller fler gånger innan jag går vidare. Det kanske låter krångligt eller så men för mig funkar det bra, jag läser ett stycke tills jag kan det och jag kan förklara det utan att läsa innan jag går vidare. 
 
Jag måste verkligen skaffa mig en snygg kalender till år 2016!
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?