Glöm inte sminkets utgångsdatum!

2015



Om det är någonting som jag inte har tänkt på så är det att smink har utgångdatum. Jag har 8 mascarror som jag brukar använda lite nu som då, men de är från högstadietstid och t.o.m. lågstadiet. Jag har som tur inte fått nån riktigt irritation i ögonen, bara lite. Men nu när jag vet att det finns ett utgångsdatum så hamnar jag att slänga 3/4 delar av mitt smink! Jag har googlat runt lite hur länge smink håller så här får ni:
 
Mascara: Håller ca 3-6 månader max. Jag måste slänga 7/8 mascaror. Annars kan man få ögoninfektion, släng också om den luktar illa.
 
Concealer: Håller ca 9 månader.
 
Foundation: Håller ca 1 år.
 
Puder: Håller i ca 2-3 år
 
Krämögonskugga: Håller Ca 1 år.
 
Ögonskugga: Håller i flera år, men håll det rent och med locket stängt.
 
Kajalpenna: Håller tills den tar slut
 
Flytande eyeliner: Håller högst 1 år
 
Läppstift/Läppglans: LS = 2 år, LG= 1 år
 
Men kom ihåg att alltid slänga om konsistensen blir annorlunda och om det börjar lukta illa. Så om ni ursäktar mig så ska jag gå och mata roskisen. :(
 
 
 



Henrietta Nylund

http://ettass.blogg.se/

Som ett tips så står de på nästan alla skönhetsprodukter en liten "burk" på baksidan me en siffra i, på min mascara står de t.ex 6M så då håller den 6 månader :D då e de ju lättare ti hålla koll på när dom ska slängas :D


Intressant!
Alltid jobbigt med mascara tycker jag, man vill ju använda slut dem :D eller så e de jag som e snål haha.







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?